• Nyheter
    • Pluss-innhold
    • Arbeidsliv
    • Folk
    • Nye bøker
    • Pod- og videokaster
      • Pia og psyken
      • Psykologlunsj
      • Psykologisk salong
      • Videoer
  • Ideer
    • Ytringer
    • Bokutdrag
    • Spalter
      • Forebygg depresjon med Arne Holte
      • Fra terapirommet med Kirsti Jareg
      • Gutta fra Psykologlunsj
      • Kjærleik & liv med Anne Marie Fosse Teigen
      • Kritisk tenkning med Torstein Låg
      • Menneskets natur med Leif Edward Ottesen Kennair
      • Månedens klassiker
    • Scandinavian Psychologist
  • Aktiviteter
  • Stillinger
  • Abonnement
  • Kontakt oss
    • Annonser
    • Tekstbidrag
    • Redaksjon
Meny
  • Nyheter
    • Pluss-innhold
    • Arbeidsliv
    • Folk
    • Nye bøker
    • Pod- og videokaster
      • Pia og psyken
      • Psykologlunsj
      • Psykologisk salong
      • Videoer
  • Ideer
    • Ytringer
    • Bokutdrag
    • Spalter
      • Forebygg depresjon med Arne Holte
      • Fra terapirommet med Kirsti Jareg
      • Gutta fra Psykologlunsj
      • Kjærleik & liv med Anne Marie Fosse Teigen
      • Kritisk tenkning med Torstein Låg
      • Menneskets natur med Leif Edward Ottesen Kennair
      • Månedens klassiker
    • Scandinavian Psychologist
  • Aktiviteter
  • Stillinger
  • Abonnement
  • Kontakt oss
    • Annonser
    • Tekstbidrag
    • Redaksjon
Søk
Lukk
Nye bøker

Om nødvendigheten av å føle seg elsket. Samtale med forfatteren Sandra Lillebø

– Å vokse opp med alvorlig psykisk syke foreldre rammer livsfølelsen. Man blir frakoblet selve livet, sier forfatteren Sandra Lillebø i en samtale med Finn Skårderud.

FORFATTER: Hun har skrevet roman om barnet som vokser opp i skyggen av galskap. – Man skal ha et ganske godt grep om virkeligheten før man begynner å dikte, sier forfatter Sandra Lillebø i samtale med psykiater Finn Skårderud. Foto: Helge Skodvin.

Finn Skårderud

Sist oppdatert: 10.09.20  Publisert: 10.09.20

Tingenes tilstand
Sandra Lillebø
Forlaget Oktober, 2020

 

– For meg har det vært en livslang prosess å koble seg på igjen, og denne boken er helt avgjørende for det arbeidet. Jeg tror jeg ble forfatter for å skrive nettopp dette, sier Sandra Lillebø.

Hennes roman Tingenes tilstand forteller om barnet som vokser opp i skyggen av galskap. Dette er en bok som påfallende sterkt beveger meg som leser. Jeg blir berørt av barnet som altfor tidlig blir kastet ut i alvor og omsorg.

Barnet passer på, holder orden, setter markblomster i vaser og julaften spiller hun selv nissen. Mor og datter leker en lek om at barnet er et barn og ikke den mest voksne i forholdet mellom de to.

Moren lever fortsatt. De to har i dag ikke kontakt.

– Det er ikke et én-til-én-forhold boken og mitt liv, selv om kjernen i erfaringen jeg har forsøkt å formidle, er identisk. Man skal ha et ganske godt grep om virkeligheten før man begynner å dikte.

Barnets avhengighet

– Du beskriver hvordan datteren tvinges til å bli kompetent.

– Jo. Men jeg skulle så veldig gjerne vært uten disse erfaringene, sier Sandra Lillebø. – De kommer med en veldig høy pris. For meg var det ikke en modenhet, selv om voksne hyllet det som slik, men en evne til å imitere. Man blir god til å lese hva andre forventer av en. Når man bruker hele livet på å etterligne og å gi et skinn av normalitet, utvikler man ikke seg selv. Har du lest Tove Janssons novelle «Det usynlige barnet»?

– Absolutt. Barnet blir usynlig grunnet mangel på interesse.

– Novellen er veldig beskrivende for min erfaring. Livsfølelsen, huff. Jeg tror at livsfølelsen min var dette fraværet, en manglende påkobling på meg selv. Evnen til å stole på sine egne sanser og sitt eget språk forsvinner.

– Sjelen har sine mangelsykdommer. Den engelske psykoanalytikeren og barnelegen Donald Winnicott skrev om «det falske selvet». Barnet er avhengig og trenger kontakt for enhver pris. Når denne ikke er der, kan det bli ekstra årvåkent for å gi liv til den andre. Slik næres det å være overtilpasset og samtidig dypt utilpass. Vitaliteten dreneres.

– Mangel på vitalitet er et godt ord.

– Det er forskjell på å være i live og å kjenne seg levende.

– Og det er ikke noe romantisk i psykiske lidelser, insisterer Sandra Lillebø.

– Helst skulle jeg ha skrevet om hva som helst annet. Disse sykdommene er utmattende og ødeleggende, og fremfor alt kjedelige. De utarmer først innlevelsen og fantasien, deretter intelligensen. De åpner ikke opp, de stenger bare av.

En grunnleggende mistillit

Sandra Lillebø beskriver nærkontakten med morens psykose:

– Hun kunne være i samme rom, men ikke i samme virkelighet. Vi kan ha forestillinger om psykosen som rablende galskap, som noe spektakulært annerledes. men ofte er det ikke slik. Psykotiske mennesker kan se helt vanlige ut. I vrangforestillinger er det tross alt alltid en kjerne av sannhet, om det er overvåking eller miljøgifter. Det er der det blir virkelig komplisert.

– Det franske «folie à deux» betyr galskap for to. Altså at man gjennom samlivene blir viklet inn i andres vrangforestillinger.

– Til de grader. Barn kan ikke velge å ikke tro på det foreldrene forteller. Barnets lojalitet med dem – og deres forestillinger – er voldsom. Det er først når de kommer ut i verden at de oppdager at deres normalitet ikke var så normal. Jeg brukte veldig lang tid, over 30 år, for å forstå tingenes tilstand.

– Som er romanens tittel: Tingenes tilstand.

– Ja. Mange av mine mors forestillinger har levd i meg langt inn i voksenlivet. Hennes paranoia ble til min mistillit og mistenksomhet. Først nå innser jeg at folk kanskje ikke var så fiendtlig innstilte til meg.

– Ikke så lett å riste av seg.

– Nei, det skal en del til.

Har formet kunstsynet

– Så, spør jeg, hvordan har du kommet deg videre?

– Jeg har gått mye, veldig mye, i terapi. Terapi hjelper, sier man. Ja, det gjør det. Men det kan høres ut som om et mindfulnesskurs i seks uker fikser det hele. Det er ikke slik det funker. Det krever sin tid. Jeg kunne ikke ha sluppet min mor før jeg fikk en annen erfaring av å være elsket.

– Det er ikke alltid det går så bra første gang, i oppveksten. Men så får man en ny sjanse. Til å bli møtt på andre måter.

– Ja. Absolutt. Jeg har lært at profesjonell kjærlighet også er kjærlighet.

– Dette fraværet, fortsetter Sandra Lillebø, – denne fjernheten, etterlot en stor sorg. Jeg var godt voksen før jeg forsto hva ordet sorg betød. Det var da en venninne mistet barnet sitt, og det utløste en enorm reaksjon hos meg, som om det var mitt tap. Etter hvert forsto jeg at jeg lengtet etter en sorg. Men jeg hadde ikke noe objekt å sørge over.

– Én ting er sorgen over å ha mistet noe. «Sort sorg». En annen er sorgen over det man ikke har fått. «Hvit sorg». Den siste er langt mer forvirrende. Er boken din, fortellingen om mor og datter, nå blitt dette objektet som du kan sørge over?

– Ja, det er den. Og jeg har for aller første gang i livet begynt å savne henne. Det kjennes godt.

– Mine erfaringer har formet mitt kunstsyn, fortsetter Sandra Lillebø.

– Det må du utdype.

– Kunsten skal helst være original og nyskapende, men vi må også se betydningene av klisjeene. Hva skulle vi holde oss fast i, om vi ikke hadde dem? Jeg er opptatt av språk og kunst som er avklart, rent og enkelt. Min hverdag har vært så absurd og surrealistisk at jeg ikke så lett har sett hva som er interessant eller morsomt med absurdisme og surrealisme. Jeg misliker kunst som med vilje gjør seg vanskelig tilgjengelig.

– Kunsten skal først og fremst være fri. Den kan overskride noen grenser så sant noen passer på at det finnes grenser. Kunsten kan ikke være amoralsk, men den kan noen ganger være umoralsk. Jeg ser selvfølgelig noen etiske innvendinger mot å skrive om min mor slik jeg gjør. Men det valget har jeg altså tatt.

Å vite hva glede er

– Hva vil denne boken gjøre med deg som forfatter fremover?

– Hadde jeg ikke skrevet dette, ville jeg aldri få skrevet mer. Det er helt sant. Jeg kunne skrive dette fordi jeg for første gang opplevde å stole på mine egne ord. Det er helt avgjørende for meg, både som forfatter og som menneske. Jeg har gått gjennom livet og følt meg utrolig dum. Det var en manglende kontakt mellom verden og språket mitt. Jeg visste om ordene, kjente dem utenat, men erfarte ikke hva de betydde. Sorg? Å bli elsket? Savn? Det fantes ikke et jeg som samlet det hele. Nå har jeg klart å koble mitt eget språk til virkeligheten.

– Og det er bare en stor GLEDE. Nå vet jeg hva glede er.

– Jo. Og du ser virkelig glad ut. Og det smitter virkelig.

– Før visste jeg ikke hva glede var. Jeg kunne det rent teoretisk, jeg visste hva det var om jeg så det på et bilde. Men jeg kjente det ikke. før nå. Er ikke det fantastisk?

Sandra Lillebø er en norsk forfatter, født i 1978 i Ålesund og bosatt i Bergen. Hun debuterte som forfatter i 2011 med diktsamlingen Navnet på den ensomme er frigitt. I 2016 kom hennes andre bok, diktsamlingen Alt skal skinne og blø. Tingenes tilstand er hennes første roman.

Finn Skårderud er professor, psykiater, forfatter og stifter av Villa SULT.

Siste saker

Slik kan vi finne ro ved hjelp av pusten

  • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe, Pluss

Vil forene det nyttige og det behagelige

  • Nyheter

Å være uenig med noen tar mye plass i hjernen

  • Nyheter, Pluss

Slik kan vi forsone oss med vår egen dødsangst

  • Nyheter, Pluss

Hvordan bør vi håndtere seksuell trakassering på jobben?

  • Arbeidsliv, Organisasjonspsykologi

Kan psykedelika lindre psykiske lidelser?

  • Pia og psyken, Podkaster

Arbeidsnarkomani er forbundet med flere helseplager – men det finnes en løsning på stressproblemet

  • Arbeidsliv, Organisasjonspsykologi, Pluss

Vandrende vemod og plutselig glede. Et personlig essay om å gå

  • Ytringer

Alt vi mistet i 2020

  • Organisasjonspsykologi, Ytringer

Slik forstyrrer anoreksi kroppsbildet

  • Pluss, Ukas forskning

De usynlige faktorene som ulmer på jobben

  • Nye bøker, Organisasjonspsykologi, Pluss

Konflikt mellom skilte foreldre er forbundet med økt risiko for psykiske plager hos barn

  • Nyheter, Pluss

Mest lest

– Den vanligste personlighets­forstyrrelsen er lettest å overse

    Sinte voksne barn

      Hvordan møter vi vanskelige følelser hos barn på en klok måte?

        De første tegnene på at du er utbrent

          Det gode blikket er en kur for usynlighet

            Med én enkel påstand kan du nå avsløre om noen lyver

              Når våre egne følelser hindrer oss i å møte barnet vårt på en god måte

                Slik er kjærlighetslivet med en narsissist

                  Et giftig stikk

                    Dette skjer med oss når vi opplever det mystiske fenomenet dissosiasjon

                      Når følelsene våre ødelegger for oss

                        Ni psykologer og en parterapeut avslører: Slik får du en god psykisk helse


                          Redaksjonen anbefaler

                          Hva med en mental ryddeøkt?

                          • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe

                          Tre råd fra en frigitt slave

                          • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe

                          Gjøken og hva den kan lære oss om sex

                          • Menneskets natur med Leif Edward Ottesen Kennair

                          Tenkje det, ynskje det, ville det!

                          • Kjærleik & liv med Anne Marie Fosse Teigen

                          Kunsten å gå

                          • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe

                          Lille Albert-studien

                          • Månedens klassiker

                          Ingen tester er hundre prosent til å stole på

                          • Gutta fra Psykologlunsj

                          En provoserende nøtt

                          • Kritisk tenkning med Torstein Låg

                          Kven skal vi hate denne gong?

                          • Kjærleik & liv med Anne Marie Fosse Teigen

                          Livet ved Walden Pond: Et eksperiment i livskunst

                          • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe

                          Frihetens psykologi

                          • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe

                          Tid for sakteterapi?

                          • Kjærleik & liv med Anne Marie Fosse Teigen

                          Finn Skårderud

                          Finn Skårderud er forfatter, psykiater, professor og stifter av Villa SULT – Stiftelsen Institutt for spiseforstyrrelser. Han har skrevet en rekke bøker og kom i 1999 ut med boken Federico Fellini, som i 2020 kom i revidert utgave.

                          Meld deg på nyhetsbrev fra Psykologisk.no

                          • Psykologisk.no AS​
                            Kruses gate 8
                            0263 Oslo
                            912 389 782 MVA
                          • Tips oss
                          • Bli annonsør
                          • Bli bidragsyter
                          • Redaksjon
                          • Scandinavian Psychologist
                          • Personvern
                          • Ansvarlig redaktør
                            Pål Johan Karlsen
                          • Redaksjonssjef
                            Jonas Hartford Sundquist
                          • Markedsansvarlig
                            Vera Thorvarsdottir
                          Facebook-f
                          Twitter
                          Linkedin

                          Psykologisk.no er medlem av Mediebedriftenes Landsforening og arbeider etter Vær varsom-plakatens regler for god presseskikk.

                          Kopibeskyttet © 2021