• Nyheter
    • Pluss-innhold
    • Arbeidsliv
    • Psykologi-folk
    • Nye bøker
    • Podkaster og videoer
      • Pia og psyken
      • Psykologlunsj
      • Psykologisk salong
      • Videoer
  • Ideer
    • Ytringer
    • Bokutdrag
    • Spalter
      • Forebygg depresjon med Arne Holte
      • Fra terapirommet med Kirsti Jareg
      • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe
      • Kjærleik & liv med Anne Marie Fosse Teigen
      • Kritisk tenkning med Torstein Låg
      • Menneskets natur med Leif Edward Ottesen Kennair
      • Gutta fra Psykologlunsj
      • Månedens klassiker
  • Aktiviteter
  • Stillinger
  • Bli abonnent
  • Kontakt oss
    • Vil du annonsere?
    • Send innlegg
    • Ansatte
  • Nyheter
    • Pluss-innhold
    • Arbeidsliv
    • Psykologi-folk
    • Nye bøker
    • Podkaster og videoer
      • Pia og psyken
      • Psykologlunsj
      • Psykologisk salong
      • Videoer
  • Ideer
    • Ytringer
    • Bokutdrag
    • Spalter
      • Forebygg depresjon med Arne Holte
      • Fra terapirommet med Kirsti Jareg
      • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe
      • Kjærleik & liv med Anne Marie Fosse Teigen
      • Kritisk tenkning med Torstein Låg
      • Menneskets natur med Leif Edward Ottesen Kennair
      • Gutta fra Psykologlunsj
      • Månedens klassiker
  • Aktiviteter
  • Stillinger
  • Bli abonnent
  • Kontakt oss
    • Vil du annonsere?
    • Send innlegg
    • Ansatte
Ytringer

Derfor er takknemlighet og anerkjennelse så viktig for arbeidsplassen

Små handlinger som et smil, en tommel opp, en hyggelig tilbake­melding eller fraværet av dette, påvirker alle produktiviteten vår og hvordan vi kjenner oss i jobbsammenheng, skriver organisasjons­utvikler Espen Houge.

PÅVIRKNINGSKRAFT: Små handlinger som krever liten grad av innsats, betyr overraskende mye for andre mennesker, skriver organisasjons­utvikler Espen Houge. Foto: Edu Lauton, Unsplash.

Espen Syse Houge

Sist oppdatert: 16.08.20  |  Publisert: 12.08.20

Forfatterinfo

Espen Syse Houge

Espen Syse Houge jobber som prosjektkoordinator i Prosperastiftelsen, og driver konsulentselskapet Houge Organisasjonspsykologi. Han har mastergrad i arbeids- og organisasjonspsykologi fra Psykologisk institutt ved Universitetet i Oslo.

Her er fire spørsmål til deg og arbeidsplassen din:

  1. Hvor ofte kjenner du på følelsen av anerkjennelse på din arbeidsplass?
  2. Hvor ofte uttrykker du takknemlighet overfor andre?
  3. Er det en vane på din arbeidsplass å si takk til de man omgås med?
  4. Har du noen gang gitt en kollega en kaffekopp i hans eller hennes favorittfarge?

Dette er eksempler på små handlinger som krever liten grad av innsats, men som samtidig kan bety svært mye for den enkelte. Handlinger som signaliserer takknemlighet, men også fraværet av dem, viser seg å spille en betydningsfull rolle i utviklingen av kollegialt samhold og hva man kan forvente i retur fra andre.

To typer lederatferd

I 1950-årene oppstod det et perspektivskifte i forskningen på ledelse (Arnold, Coyne, Randall & Patterson, 2020). Framfor å se på lederes karakteristika og egenskaper, utvidet forskerteam ved to universiteter i Ohio og Michigan fokuset til lederes atferd. De ba rett og slett medarbeiderne om å beskrive måten lederen deres oppførte seg på.

Resultatet ble en omfattende liste med beskrivelser og oppfatninger av atferd som kunne kategoriseres inn i to hovedaktiviteter. På den ene siden finner man atferd som er orientert mot oppgaveløsning og mål- og resultatoppnåelse, mens den andre dreier seg om utvikling og vedlikehold av sosiale og mellommenneskelige relasjoner.

Organisasjonspsykologen Edwin Fleishman (1969) beskrev de to kategoriene som «consideration» – relasjonsorientert –, hvor lederen viser at han eller hun stoler på medarbeiderne, lytter til deres forslag og idéer og bryr seg om hvordan de har det, og «initiating structure» – oppgaveorientert –, hvor lederen tydeliggjør struktur, roller og mål, og kontinuerlig planlegger, kommuniserer, kritiserer og tester ut nye måter å gjøre ting på.

Forskerteamene undersøkte deretter sammenhengen mellom disse to aktivitetene og effektivitet i lederrollen. Effektivitet varierte mellom oppgave- og relasjonsorientering, men de mest effektive lederne utøvde atferd bestående av en blanding av de to orienteringene.

Dekker et menneskelig behov

Slike funn indikerer at dyktige ledere praktiserer forskjellige former for atferd i hverdagen, hvor man har skjønt at både produktivitet og arbeidsmoral ikke bare påvirkes av oppgaverelaterte aktiviteter som retningslinjer, tidsfrister, arbeidsmengde og mål, men også av den måten man behandler hverandre og omgås på.

Det dreier seg om en bevissthet om at små handlinger knyttet til medmenneskelighet, takknemlighet og anerkjennelse er med på å påvirke hvordan man har det og presterer.

Betydningen av takknemlighet og anerkjennelse kan også knyttes til selvfølelse, selvrespekt og mestringstro, som i stor grad medvirker til hvordan vi har det, oppfører oss og presterer.

Selv om behovet for å bli sett, hørt og anerkjent vil variere avhengig av hvem man har med å gjøre, vil behovet alltid eksistere så lenge man har med mennesker å gjøre. Vi strever for å beskytte selvfølelsen vår mot enhver trussel, noe som gjør vi at raskt identifiserer, bearbeider og memorerer de små signalene som kan virke truende og angstfremmende, men også de som styrker selvfølelsen vår.

Små handlinger som et smil, en tommel opp, en hyggelig tilbakemelding eller fraværet av dette, påvirker alle hvordan vi kjenner oss i jobbsammenheng, inkludert de holdningene og tankene våre og innstillingen til jobben og livet.

Effekten av takknemlighet, ros og anerkjennelse

Det er utført en rekke studier som peker på en positiv sammenheng mellom takknemlighet og prestasjon i en arbeidssammenheng. I 2010 så for eksempel forskerne Adam Grant og Francesca Gino på sammenhengen mellom lederes uttrykk for takknemlighet og organisasjonens produktivitet.

Studien omhandlet deltagere på et universitet som samlet inn penger ved å ringe ut til folk. Deltagerne fikk besøk av en av direktørene ved universitetet, som uttrykte personlig takknemlighet for det arbeidet som de utførte.

Selv om denne handlingen i seg selv ikke var så stor, var effekten betydelig. Da forskerne uka etterpå sammenlignet antallet telefonsamtaler gjort av de som hadde fått takknemlighet med de som ikke hadde fått det, var forholdet 63 mot 41.

Et slikt funn indikerer at det å bare vise litt takknemlighet overfor andres innsats og arbeid, kan få en positiv virkning på prestasjonen. Dette stemmer også godt med den relasjonsorienterte ledelsesatferden, hvor det å styrke relasjonene seg imellom kan gi positive utfall.

I en annen studie gjorde forskerne Anna Rice, John Austin og Nicole Gravina (2009) lignende funn. Formålet deres var å undersøke sammenhengen mellom ros fra ledelsen og kvaliteten på utøvd kundeservice i en dagligvarebutikk. De var særlig interessert i om hyppigheten av å smile til kunder, oppnå øyekontakt og opptre på en høflig og profesjonell måte ville endre seg som følge av ros fra sjefen.

Forskerne kartla først kvaliteten på kundeservice, og konkluderte med at den ikke var særlig høy. Gjennomsnittlig andel med korrekt hilsning, som eksempelvis å ha øyekontakt med kunden, smile og ønske kunden god morgen, ble målt til 11,5 %. Gjennomsnittlig andel med korrekt avslutning av kundekontakt, eksempelvis å ha øyekontakt, smile og si ha det til kunden, ble målt til 8 %.

Tiltak som styrker kundeservice

Butikksjefen fikk deretter i oppgave å redegjøre på en tydelig og vennlig måte hva slags kundebehandling som var forventet og hvordan denne burde utføres. Han skulle så observere de ansatte mens de ekspederte kundene, og gi ros og umiddelbar tilbakemelding når de opptrådde profesjonelt og i tråd med de gitte og avtalte forventningene.

Etter 48 uker samlet forskerne inn nye og oppdaterte data for å se om retningslinjene og ros hadde noen virkning. Resultatene viste at andelen korrekte hilsninger hadde økt til 70 % for de medarbeiderne som hadde inngått i studien, og 46,7 % hos nyansatte som ikke deltok. Andelen korrekt utførte avslutninger var 76,7 % for gruppen i studien, og 40 % hos nyansatte.

Selv om studien også har klare begrensinger, som at butikksjefen ikke alltids kunne være tilstede for å følge opp de ansatte og at det oppstod hendelser som krevde hans oppmerksomhet, var det en klar positiv sammenheng mellom ros, anerkjennelse og umiddelbar tilbakemelding på ens opptreden og kvaliteten på kundebehandlingen.

Det er heller ikke utenkelig at det oppstod en såkalt Hawthorne-effekt, hvor det å bli undersøkt i seg selv frembringer en endring eller bedring, for medarbeiderne var klar over at de ble observert og i større grad fokuserte på å gi riktig kundebehandling.

Smittet over på hele organisasjonen

Et annet interessant funn var at nyansatte som ikke deltok i selve studien, også utøvde høy grad av profesjonell kundebehandling. Butikksjefen fortalte forskerne at han ikke hadde inkludert dem i studien, men allikevel kunne ha gitt dem ros for godt arbeid uansett.

Forskerne så for seg to forklaringer: Å gi ros i denne perioden kan ha blitt en vane for sjefen, noe som ga positive utslag hos de nyansatte. Samtidig er det stor sannsynlighet for at de som deltok i studien praktiserte en atferd som ble gjenstand for rollemodellering av de nyansatte, og denne atferden dermed ble imitert og gjentatt fordi man så at det lønnet seg i form av blant annet ros og anerkjennelse.

Takknemlighet er noe vi alle bør videre­utvikle gjennom livet.

Disse studiene viser at det ikke nødvendigvis behøves mye innsats eller store handlinger til for å øke kvaliteten på måten vi behandler andre mennesker på. Mange av oss har vokst opp med en oppdragelse og holdning om å si takk når vi får noe eller når noen gjør noe omtenksomt for oss. Det er noe vi burde fortsette å opprettholde og videreutvikle gjennom hele livet.

En av favorittfigurene mine fra Tolkiens univers, Gandalf den grå, illustrerer på en nydelig måte betydningen av små handlinger: «I found it is the small things, everyday deeds of ordinary folk that keep the darkness at bay. Small acts of kindness and love.» 

Kilder

Arnold, J., Coyne, I., Randall, R. & Patterson, F. (2020). Work Psychology. Understanding Human Behaviour in the Workplace (7. utg). London: Pearson Education.

Fleishman, E. A. (1969). Leadership Opinion Questionnaire Manual. Henley-on-Thames: Science Research Associates.

Grant, A. M. & Francesca, G. (2010). A little thanks goes a long way: Explaining why gratitude expressions motivate prosocial behavior. Journal of Personality and Social Psychology, 98, 946–955. doi:10.1037/a0017935

Rice, A., Austion, J. & Gravina, N. (2009). Increasing customer service behaviors using manager-delivered task clarification and social praise. Journal of Applied Behavior Analysis, 42, 665–669. doi:10.1901/jaba.2009.42-665

Redaksjonen anbefaler

Bipolar type 1 og 2: Ulike lidelser, men lignende løsninger

  • Nyheter, Pluss

Tilknytning: Når barndommen gjentar seg i parforholdet

  • Nyheter, Pluss

Dette er de ti personlighets­forstyrrelsene. Men snart forsvinner diagnosene

  • Nyheter, Pluss

I årevis har han drevet psykedelisk terapi i det skjulte

  • Nyheter, Pluss

Omfattende studie avdekker hvordan traumer i barndommen endrer hjernens utvikling

  • Nyheter, Pluss

Frykten for å stamme fikk han til å besvime på scenen

  • Nye bøker, Pluss

Maren ville ikke dø alene. Men telefonen hun ringte til, reddet i stedet livet hennes

  • Nyheter, Pluss

– Behovet for anerkjennelse styrer oss gjennom hele livet

  • Nye bøker, Pluss

Emosjonelt ustabil personlighets­forstyrrelse: Pårørende kan falle i en av to grøfter

  • Nyheter, Pluss

– Derfor skal vi unngå å argumentere med personer med demens. De taper verdighet

  • Nyheter, Pluss

Sanna Sarromaa var fanget i et psykisk voldelig forhold: – Det kan skje den sterkeste

  • Nye bøker, Nyheter, Pluss

Derfor kan forsvarsmekanismer også fungere til din fordel

  • Nyheter, Pluss

Skal du ansette? Disse personlighets­trekkene bør du være oppmerksom på

  • Arbeidsliv, Nyheter, Organisasjonspsykologi, Pluss

Det som ikke dreper deg, gjør deg ikke sterkere. Det gjør deg bare hardere

  • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe, Pluss

Kvinner er oftere «ondsinnet utro» enn menn, ifølge studie

  • Nyheter, Pluss

ADHD og autisme: – En hvit flekk på terapikartet

  • Nyheter, Pluss

Gjør irritabilitet livet ditt dårligere?

  • Nyheter, Pluss

Finnes det positive sider ved angst?

  • Nyheter, Pluss

Ønsker mer fokus på det psykologiske aspektet i møte med en pasient

  • Nyheter, Pluss

Frykten for avvisning skaper dårlige partnervalg: – De ser ikke mønstrene

  • Nyheter, Pluss

Hva funker for å øke trivsel og mestring på jobb? Ikke stressmestringskurs, ifølge denne studien

  • Nyheter, Pluss

– Like mye som emosjonelt ustabile personer misforstår andre, misforstår andre dem

  • Nyheter, Pluss

Bivirkninger av ADHD-medisin: – Jeg visnet bort og ble et skall av meg selv

  • Nyheter, Pluss

ME-syke Merethe følte seg ikke forstått. Det fikk fatale konsekvenser

  • Nyheter, Pluss

Hvorfor utvikler noen unnvikende personlighets­forstyrrelse?

  • Nye bøker, Nyheter, Pluss

Gaslighting – en psykologisk teknikk for å destabilisere noens forstand og virkelighets­forståelse

  • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe, Pluss

Opplevde gjespende behandler: Helt greit eller sosialt uhørt?

  • Nyheter, Pluss

Desorganisert tilknytning: Når forholdet blir kaotisk og forvirrende

  • Nyheter, Pluss

Er du nevrotisk? Det er ikke alltid en ulempe

  • Nyheter, Pluss

Sykelig narsissisme: – Jeg tenker at det er en selvfølelse på speed

  • Nyheter, Pluss

Siste saker

Mange incels er arbeidsledige. For dem er det et statussymbol å ikke jobbe, mener forskere

  • Nyheter, Pluss

Slik vet du om psykologen er feil for deg

  • Nyheter, Pluss

Det er ikke grunnlag for å hevde at uforpliktende sex fører til narsissisme

  • Ytringer

Å få innsikt i livshistorier bidrar til økt forståelse i Eidskog kommune

  • Nyheter, Pluss

– Du vil jo få det bedre, men du vil også være syk nok til å få hjelp

  • Nyheter, Pluss

Om dette er i tråd med norske lover og regler, har vi et problem

  • Ytringer

Menn topper selvmords­statistikken: – På en måte dobbelt utsatt ved traumer

  • Nyheter, Pluss

Hvordan gamle mønstre kan få oss til å bli i usunne forhold

  • Ytringer

En kvinnelobby mobiliserer og ødelegger saklig debatt om gode boordninger for barna

  • Ytringer

Chatbot-terapi viser lovende resultater: – Ser ingen grunn til at vi som profesjon skal føle oss truet

  • Nyheter, Pluss

Åtte rusbehandlinger saksøkte Helse Sør-Øst – vant i retten

  • Nyheter, Pluss

Skam er den mest smertefulle følelsen vi har

  • Nyheter, Pluss

– Vi deler pasientenes verste øyeblikk. Det er veldig verdifullt

  • Nyheter, Pluss

Makten til å definere andre som kronisk psykisk syke, er livsfarlig

  • Ytringer

Derfor var Per Isdal ekspertvitne i Ingebrigtsen-saken: – Retten bør se at vold er mer enn fysisk vold

  • Nyheter, Pluss

Oppropet til Stine Sofies Stiftelse er et tragisk bomskudd

  • Ytringer

De jobbet med barnevern i Russland: – Det var ganske brutalt på innsiden

  • Nyheter, Pluss

Depresjon ødelegger motivasjonen – også etter at depresjonen er over

  • Nyheter, Pluss

Du må ikke ofre noe for å nå målene dine – du må prioritere

  • Nyheter, Pluss

Casual sex skaper narsissisme

  • Ytringer

Han var nær ved å gi opp å forske på barns opplevelser på barnehus, men studien hans fikk følger

  • Nyheter, Pluss

Skjult depresjon: – Mange skjønner ikke at de er deprimerte

  • Nyheter, Pluss

ME er noe helt annet enn langvarig utmattelse

  • Ytringer

Burde mennesker med traumer få medisiner?

  • Nyheter, Pluss

Mest lest

– Den vanligste personlighets­forstyrrelsen er lettest å overse

    Visse livsstiler øker faren for demens betraktelig

      – Psykisk vold dreper kjærlighet

        Gaslighting: – En ondskapsfull teknikk for å ta kontroll over et annet menneske

          Slik utnytter narsissisten din emosjonelle intelligens

            Oppdaget mulig årsak til emosjonelt ustabil personlighets­forstyrrelse

              Sinte voksne barn

                Nevroforsker om ADHD-diagnosen: – Det er ikke en enhetlig tilstand

                  Dette skjer med oss når vi opplever det mystiske fenomenet dissosiasjon

                    En bestemt oppførsel hos barn kan være tegn på senere angstlidelse

                      Hva skal til for å komme over et traume?

                        Dette er den skjulte formen for narsissisme

                          Slik er kjærlighetslivet med en narsissist

                            De tre søylene for god psykisk helse

                              Pia la om kostholdet og ble kvitt angsten

                                Tegnene på at du sliter med kronisk stress

                                  Med én enkel påstand kan du nå avsløre om noen lyver

                                    Tre faktorer kan svært presist forutsi psykiske lidelser

                                      Nye følelsesfunn i dypet av høysensitive hjerner

                                        Narsissisme – kan du holde ut?

                                          Hvorfor er det så vanskelig å gjøre det slutt?

                                            Noen personlighetstrekk beskytter mot demens – andre øker faren

                                              Emosjonelt intelligente foreldre blir oftere utbrent, antyder ny studie. Det kan skade foreldreevnen deres, mener forskerne

                                                Er du et A- eller B-menneske? Det henger sammen med personligheten din

                                                  Meld deg på nyhetsbrev fra Psykologisk.no

                                                  • Psykologisk.no AS​
                                                    C. J. Hambros plass 5
                                                    0164 Oslo
                                                    912 389 782 MVA
                                                  • Tips oss
                                                  • Kundeservice
                                                  • Skriv innlegg
                                                  • Bli annonsør
                                                  • Redaksjon
                                                  • Personvern
                                                  • Ansvarlig redaktør
                                                    Pål Johan Karlsen
                                                  • Nyhetsredaktør
                                                    Jonas Hartford Sundquist
                                                  • Administrasjons­sjef
                                                    Vera Thorvarsdottir
                                                  Facebook-f Twitter Linkedin

                                                  Psykologisk.no er medlem av Mediebedriftenes Landsforening og Fagpressen, og arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

                                                  Kopibeskyttet © 2025