Enkel feedback er alle de små tingene vi sier og gjør for å støtte hverandre: Du gir helt kort uttrykk for at du har tro på noen eller at du liker noe.
Enkel feedback gis ofte nonverbalt, som en tommel opp fra korpsdirigenten når Truls endelig treffer tonen med trompeten sin.
Eller som et nesten umerkelig lite nikk fra kollegaen når Liv tør å sette fingeren på et vanskelig punkt på avdelingsmøtet. Eller verbalt, som det å rope til laget idet de går på fotballbanen for å spille kamp: «Dette får dere til, jeg har tro på dere!»
Eller til en venninne: «Den kjolen var nydelig til deg!» Eller til en annen venninne: «Helt rå den nye bilen din!» Og til en kollega: «Bra jobba.» Svært ofte fungerer dette bra, vi får kort og konsist formidlet at vi ser, har tiltro og verdsetter.
Sterke ord gir større kick
En måte å gjøre enkel feedback ekstra virksom på, er å ta i bruk superlativer, vel å merke hvis du kan stå inne for det, altså sterke ord som glimrende, genial, super etc. Det varmer ekstra mye når folk bruker superlativer, og du merker at de mener det. Det gir et større kick å høre «Du er en fantastisk ressurs for avdelingen!» enn «Du bidrar bra».
Men noen ganger vil enkel feedback virke litt «hul», den mangler tyngde eller framstår som lite troverdig, kanskje fordi man trenger mer innhold, hvorfor er det bra?
Jeg erfarte dette da jeg var på utstillingen til en bekjent som for første gang stilte ut bilder hun hadde malt. Jeg gikk rundt i lokalet mens hun var til stede. Da jeg for tredje gang hadde sagt høyt at «Det var et fint bilde», hørte jeg selv at det ble litt tomt.
Det var først da jeg stoppet opp og beskrev helt konkret hva jeg likte ved et bilde, at kunstneren reagerte og tydelig ble glad. Spesifiseringene fylte ut tomrommet, feedbacken ble rikere og mer troverdig.
Fordelen ved spesifisert feedback
Spesifisert feedback er å fortelle en annen hvorfor du liker eller har tiltro til noe hos ham eller henne. Et eksempel kan være lederen som har en samtale med en medarbeider i forbindelse med et lønnstillegg:
Den viktigste grunnen til at du får et bra lønnstillegg nå, er din helt spesielle evne til å følge opp kundene. Jeg har lagt merke til at du alltid har en tett og hyggelig kontakt med alle, fra begynnelse til slutt, også i tilfeller hvor kunden er såkalt vanskelig. Dette bidrar i stor grad til firmaets gode rykte, og du er nok den som bidrar mest.
Det er sikkert en blanding av dine gode sosiale evner og at du ser ut til å ha bestemt deg for at kundekontakt er en viktig del av jobben, og det er det jo.
Den ansatte får her informasjon om hva som blir spesielt satt pris på.
Det er godt å få høre at man gjør en god jobb, og det er enda bedre å få informasjon om hva andre synes du gjør bra eller spesielt bra, det gir næring til selvtilliten og motiverer til videre innsats.
Det er som om vi ser ting enda tydeligere når andre peker på dem.
Tilbakemelding gjør oss mer bevisst
Spesifisert feedback kan også bidra til å gjøre en person mer bevisst sin egen kompetanse, uten at hun eller han nødvendigvis har prestert noe i utgangspunktet. Her er et eksempel:
En ung mor hjalp sønnen på fem–seks år med å lære å sykle. Som alle andre barn strevde han med å finne balansen og falt av sykkelen flere ganger. Han ble sinna, sparket i sykkelen og ville gi opp. Mammaen gikk bort til ham og sa med engasjert stemme: «Bendik, jeg er helt sikker på at du vil få til å sykle hvis du øver deg litt til, og vet du hvorfor?»
«Nei,» sa gutten, fortsatt litt sint, men også nysgjerrig.
«Jo, tenk på alt du får til med kroppen din; du kan løpe, sparke fotball og klatre i trær og masse mer. Du er kjempesterk i beina. Du har god balanse, og det er viktig når man skal sykle på tohjulssykkel. Og så er du flink til å lære deg nye ting, tenk på alt det du har lært som du ikke kunne da du var mindre. Og en ting til: Jeg vet at du har veldig lyst til å sykle på den sykkelen, og det øker også sjansen for å få det til!»
Tilbakemelding kan gi oss nytt mot
Det som skjedde mens den kloke mammaen holdt denne lille talen, var at gutten stoppet opp og spisset ørene. Det er nemlig interessant når andre ramser opp dine fortreffeligheter.
Bendik hadde nok lært å sykle uansett. Men den spesifiserte tilbakemeldingen ga ham nytt mot til å prøve igjen der og da, i stedet for å gi opp.
Fordi han ble «matet» med informasjon om sin egen kompetanse, fikk han raskt tak i ny kraft og fornyet glede over å forsøke den vanskelige kunsten å sykle på to hjul.
Denne mammaen var flink til å komme på mange spesifiseringer. Men virkningen kan være god selv om vi bare kommer på en eller to: «Jeg er sikker på at du kommer til å klare å sykle, du som er så sterk i beina og flink til å lære deg nye ting!»
Spesifisert feedback kan også handle om enkle små ting: «Så flott at du fjernet den visne planten på pauserommet, her har vi sittet i lunsjpausen i dagevis og snakket om at noen må få kastet det monsteret av en diger død plante, uten at noen har løftet en finger, kult at du har handlekraft og bare gjør det!»
Spesifisering gir kjøtt på beinet
Å gi spesifisert feedback er å si: «Dette har jeg tro på at du vil få til, fordi …» eller «Jeg setter sånn pris på det du gjør, fordi …» eller «Jeg liker den/det fordi …». Fordi er det sentrale ordet ved at det innleder spesifiseringen.
Det er godt å få høre at man gjør en god jobb.
Vi liker å få spesifisert feedback fordi det hjelper oss til å oppdage og bli mer bevisst styrker hos oss selv.
Spesifisert feedback fungerer mange ganger bedre enn enkel feedback fordi spesifiseringene gir kjøtt på beinet, slik at mottakeren helt konkret får informasjon og større tiltro til seg selv.
Og ikke minst, det gir en god følelse at andre ser og setter ord på dine styrker. Spesifisert feedback gir følelsen av å bli funnet som et mestrende individ.