• Nyheter
    • Pluss-innhold
    • Arbeidsliv
    • Psykologi-folk
    • Nye bøker
    • Podkaster og videoer
      • Pia og psyken
      • Psykologlunsj
      • Psykologisk salong
      • Videoer
  • Ideer
    • Ytringer
    • Bokutdrag
    • Spalter
      • Forebygg depresjon med Arne Holte
      • Fra terapirommet med Kirsti Jareg
      • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe
      • Kjærleik & liv med Anne Marie Fosse Teigen
      • Kritisk tenkning med Torstein Låg
      • Menneskets natur med Leif Edward Ottesen Kennair
      • Gutta fra Psykologlunsj
      • Månedens klassiker
    • Scandinavian Psychologist
  • Aktiviteter
  • Stillinger
  • Bli abonnent
  • Kontakt oss
    • Tekstbidrag
    • Annonser
    • Ansatte
Meny
  • Nyheter
    • Pluss-innhold
    • Arbeidsliv
    • Psykologi-folk
    • Nye bøker
    • Podkaster og videoer
      • Pia og psyken
      • Psykologlunsj
      • Psykologisk salong
      • Videoer
  • Ideer
    • Ytringer
    • Bokutdrag
    • Spalter
      • Forebygg depresjon med Arne Holte
      • Fra terapirommet med Kirsti Jareg
      • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe
      • Kjærleik & liv med Anne Marie Fosse Teigen
      • Kritisk tenkning med Torstein Låg
      • Menneskets natur med Leif Edward Ottesen Kennair
      • Gutta fra Psykologlunsj
      • Månedens klassiker
    • Scandinavian Psychologist
  • Aktiviteter
  • Stillinger
  • Bli abonnent
  • Kontakt oss
    • Tekstbidrag
    • Annonser
    • Ansatte
Søk
Lukk
Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe

Myten som har inspirert psykologien i over 100 år

Tenk på hvordan kameraet på mobilen er plassert bakover, så vi alltid kan knipse en velkomponert «selfie». Slik er vi alle som Narkissos, der han ligger knelende foran sitt eget speilbilde, skriver Eirik Hørthe.

NARSISSISME: Den greske myten om Narkissos har inspirert psykologifaget i over 100 år, og gitt navn til den psykologiske tilstanden vi kjenner som narsissisme, skriver Eirik Hørthe. Foto: Aurora Nordnes.

Eirik Hørthe

Sist oppdatert: 19.01.21  Publisert: 08.06.18

Mennesker har alltid fortalt hverandre historier – rund bålet etter jakten, på sengekanten før leggetid, på talerstolen foran nasjonen. Når livet er kaotisk og uforståelig, kan historiene vi forteller fungere som en motvekt.

Fortellingen er vår måte å gi mening til virkeligheten på. Gjennom fortellerkunsten kan vi forme virkeligheten i vårt eget bilde og påtvinge verden en struktur som er tilpasset vår egen forstand.

Myter og mening

Mytene er kanskje det beste eksempelet på fortellingens kapasitet for meningskonstruksjon. Før moderne vitenskap var mytene en måte å forklare de tingene vi ikke maktet å forstå med fornuften alene: Hvordan har jorden blitt til? Hva er meningen med livet? Hva skjer etter døden? Mytene hadde svaret på alt.

I dag brukes myte-begrepet som en samlebetegnelse på alt vi oppfatter som usant og uvitenskapelig. De har fått et ufortjent rykte! Mytene er som regel vakre og fantasifulle historie, som bærer med seg en dypere sannhet om menneskeslektens uforanderlige natur.

For eksempel har en 2000 år gammel hellenistisk myte – fortellingen og Narkissos –inspirert psykologien og gitt navn til den psykologiske tilstanden vi kjenner som narsissisme.

Unggutten som ble forelsket i sitt eget speilbilde

Myten om Narkissos1 forteller historien om en unggutt på knappe 16 år som ble velsignet av gudene med et særdeles vakkert utseende. Både menn og kvinner, fra fjern og nær falt for hans forlokkende sjarm, men ingen av dem fikk innpass i hans hjerte.

En av Narkissos mange friere ble fortapt i raseri da den vakre unggutten avviste hans romantiske fremstøt. Den forsmådde frieren bønnfalte Nemesis (gudinnen som straffer hjerteløse elskere) om å hevne ham.

Nemesis ga frieren medhold og dømte Narkissos til å elske for alltid, men alltid forgjeves. Spådommen gikk i oppfyllelse på en særdeles merkelig måte: En dag, da Narkissos vandrer gjennom skogen, snublet han over et vakkert tjern. Dette tjernet ble aldri besøkt av gjetere og sauer, ei heller forstyrret av tørste fugler eller fallende blader. Vannet lå blikkstille, som overflaten på et speil. Da Narkissos la seg ned ved vannkanten for å drikke av tjernet, oppdaget han en vakker unggutt som stirret tilbake på ham – en refleksjon av sin egen skjønnhet.

Narkissos ble trollbundet! Han forsøkte å røre ved speilbildet, kysse det, men den vakre skapningen forsvant ved enhver berøring. Slik lå Narkissos ved vannkanten og stirrer på sitt eget speilbilde, helt til kroppen hans begynte å forvitre og svinne hen.

For å minnes Narkissos storslagne skjønnhet valgte gudene å forvandle kroppen hans om til en vakker hvit blomst – narsissen. På denne måten lever Narkissos’ skjønnhet videre som en advarsel til kommende generasjoner, nemlig at selvhenførelsen vil lede deg ut i fortapelse! (Grant & Hazel, 1973; Ovidius Naso & Melville, 2008).

Freud og Narkissos

Myten om Narkissos har inspirert psykologifaget i over 100 år. Mest berømt er kanskje Sigmund Freuds behandling av myten om den vakre unggutten:

Det er viden kjent at Freud var lidenskapelig opptatt av historie og arkeologi. Kontoret hans i Berggasse 19, en travel gate i hjertet av Wien, var fylt til randen av arkeologiske artefakter. Alt fra egyptiske shabtier til kinesisk jade prydet skrivepulten til psykoanalysens far (The Freud Museum, 1998).

Flere teoretikere har påpekt at Freud oppfattet seg selv som en arkeolog, hvor psyken var det primære området for utgraving (Mitchell & Black, 1995). Ved røttene av vår psykologiske tilstand fant han et speilbilde av menneskeslektens tidlige historie – et speilbilde som var befolket av karakterer fra antikkens mytologi, blant annet Ødipus, Eros og Thanatos.

I myten om Narkissos fant Freud et speilbilde av den narsissistiske tilstanden – altså en sterk overbevisning om personlig fortreffelighet, gjerne i kombinasjon med redusert empati og et forhøyet behov for makt og innflytelse (American Psychiatric Association, 2013). Freud bidro til populariseringen2 av narsissismebegrepet og løftet Narkissos tilbake på verdensscenen (Greyner, 2013).

Spesielt berømt er Freuds (1914/2001) artikkel Zur Einführung des Narzißmus. I denne avhandlingen foreslår Freud at narsissismen er en tilstand hvor individet retter livsinstinktet (libido) tilbake mot sin egen person og således opplever en redusert kapasitet for kjærlighet. Denne teorien er tydelig inspirert av den mytologiske framstillingen av Narkissos som trekker seg tilbake fra kjærligheten til fordel for ensom kontemplasjon over sin egen skjønnhet.

Narkissos, Lacan og selfie-kulturen

Arbeidet til Freud relanserte myten om Narkissos som en litterær klassiker innenfor psykologifaget. Historien om den selvhenførte unggutten har i ettertid blitt tolket og re-fortolket av en rekke forskjellige teoretikere.

Den franske psykoanalytikeren Jacques Lacan fokuserte på den rollen speilet og refleksjonen spiller i fortellingen Han hevdet at myten om Narkissos kunne tolkes som en symbolsk fremstilling av barnets forsøk på å konstruere en stabil identitet gjennom fysiske og sosiale refleksjoner – et utviklingspsykologisk fenomen han kalte speilstadiet (Roudinesco, 2003).

Lacans fortolkning av myten om Narkissos har fått en fornyet relevans innenfor rammene av dagens digitale tidsalder – en tidsalder hvor refleksjonen ofte blir verdsatt høyere enn det reflekterte: Tenk bare på hvordan samfunnet dyrker populærkulturelle ikoner via Facebook og Instagram, eller hvordan kameraet på mobilen er plassert bakover slik at vi alltid kan knipse en velkomponert «selfie». Således er vi alle som Narkissos, der han ligger knelende foran sitt eget speilbilde.

På skattejakt i kulturhistorien

Myten om Narkissos har altså inspirert psykologifaget i over 100 år. Også en rekke andre myter er av interesse for psykologien, blant annet fortellingen om Ikaros – en god illustrasjon på konsekvensene av dårlig selvregulering, og historien om Gilgamesh som behandler eksistensiell dødsangst på en svært treffende måte.

Mytene har fått et ufortjent rykte!

Hvis du har litt ekstra tid denne sommerferien, utfordrer jeg deg til å lære mer om mytene – disse vakre og fantasifulle historiene som har utviklet seg til å bli et skjellsord innenfor vitenskapen.

Jeg tror du kommer til å bli overrasket over hvor mye livsvisdom som er nedfelt i disse underholdende historiene. Kanskje du – som Freud – kommer til å avdekke en dyptpløyende innsikt om menneskeslektens uforanderlige natur. Jeg kan uansett garantere deg at en slik skattejakt i menneskeslektens tidlige historie kommer til å fylle late sommerdager med åndelig føde.

Lykke til!

Kilder

American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5. doi:10.1176/appi.books.9780890425596

Freud, S. (2001). On narcissism: An introduction. I Strachey (red. og oversetter), The standard edition of the complete psychological works of Sigmund Freud (vol. 14, s. 67–105). London: Vintage.

Grant, M. & Hazel, J. (1973). Who’s who in classical mythology. London: Weidenfeld & Nicholson.

Greyner, B. F. S. (2013). Historical overview of pathological narcissism. I J. S. Ogrodniczuk (red.), Understanding and treating pathological narcissism (s. 15–26). doi:10.1037/14041-001

Mitchell, S. A. & Black, M. J. (1995). Freud and beyond: a history of modern psychoanalytic thought. New York: Basic Books.

Ovidius Naso, P. & Melville, A. D. (2008). Metamorphoses. New York: Oxford University Print.

Roudinesco, E. (2003). The mirror stage: An obliterated archive. I J. M. Rabaté (red.), The Cambridge companion to Lacan (s. 25-34). doi:10.1017/CCOL0521807441.001

The Freud Museum (1998). 20 Maresfield gardens. A guide to the Freud museum in London. London: Serpent’s tail.

  1. Denne gjenfortellingen av Narkissos-myten er basert på Ovids fremstilling i verket Metamorfoser (ca. 8 år e.kr.). Gjenfortellingen omtaler ikke fjellnymfen Ekko, en separat myte som Ovid, med stort hell, melerte inn i fortellingen om Narkissos (Ovidius Naso & Melville, 2008). Den interesserte leser anbefales å oppsøke Ovids originale gjenfortelling i sin helhet. [↩]
  2. Det var den tyske psykiateren Paul Näcke som lanserte narsissisme-begrepet, ikke Freud slik mange tror (Greyner, 2013). [↩]

Siste saker

Bedragersyndrom henger ikke sammen med faktisk intelligens

  • Nyheter, Pluss, Ukas forskning

Barne- og familieministeren vil utrede barnevernet: – Blir ikke bedre med et så smalt utvalg

  • Nyheter, Pluss

Løper du fra møte til møte gjennom arbeidsdagen? Her er forskerens tips for en god møtekultur

  • Arbeidsliv, Nyheter, Pluss

Jodmangel kan få alvorlige konsekvenser for gravide

  • Nyheter

Ny studie avdekker årsaker til høy selvmordsrate blant leger

  • Nyheter, Pluss

Regjeringen møter LHBT+-organisasjoner

  • Nyheter

Psykiske lidelser påvirker skoleungdom mest

  • Nyheter

Skaper målet om individuell tilpasning mer avstand mellom mennesker?

  • Ytringer

Finner større aksept for homofili i verden

  • Nyheter

Flere tips om hatkrim etter Oslo-skyting

  • Nyheter

Disse hjernebølgene lar deg styre følelsene dine

  • Nyheter, Pluss

Det kommer til å floppe, Toppe

  • Ytringer

Mest lest

– Den vanligste personlighets­forstyrrelsen er lettest å overse

    Gaslighting: – En ondskapsfull teknikk for å ta kontroll over et annet menneske

      Sinte voksne barn

        Oppdaget mulig årsak til emosjonelt ustabil personlighets­forstyrrelse

          Nevroforsker om ADHD-diagnosen: – Det er ikke en enhetlig tilstand

            Pia la om kostholdet og ble kvitt angsten

              De tre søylene for god psykisk helse

                – Psykisk vold dreper kjærlighet

                  En bestemt oppførsel hos barn kan være tegn på senere angstlidelse

                    Tegnene på at du sliter med kronisk stress

                      Nye følelsesfunn i dypet av høysensitive hjerner

                        Med én enkel påstand kan du nå avsløre om noen lyver

                          Slik er kjærlighetslivet med en narsissist

                            Hvorfor er det så vanskelig å gjøre det slutt?

                              Hva skal til for å komme over et traume?

                                Narsissisme – kan du holde ut?

                                  Tre faktorer kan svært presist forutsi psykiske lidelser

                                    Dette er den skjulte formen for narsissisme


                                      Redaksjonen anbefaler

                                      Den som sviker partneren, må forstå to ting

                                      • Fra terapirommet med Kirsti Jareg

                                      Psykisk sykdom øker risiko for uhåndterlig gjeld, som igjen hindrer tilfriskning fra sykdommen – en usystematisk oversikt

                                      • Forebygg depresjon med Arne Holte

                                      Familien som depresjons­forebyggende arena

                                      • Forebygg depresjon med Arne Holte

                                      Vil ikke, vil ikke, vil ikke!

                                      • Kritisk tenkning med Torstein Låg

                                      En ryggsekk av skyld og anger

                                      • Fra terapirommet med Kirsti Jareg

                                      Flink pike

                                      • Fra terapirommet med Kirsti Jareg

                                      En studie av lært hjelpeløshet

                                      • Månedens klassiker

                                      Verden er påtrengende for den som er hudløs

                                      • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe, Pluss

                                      Et trenings­program for alle

                                      • Psykobabbel

                                      Har du en etter­givende, autoritær eller uinvolvert foreldre­stil – eller er du Mary Poppins?

                                      • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe

                                      Vil du oppnå en drøm? Dann en drømmegruppe!

                                      • Fra terapirommet med Kirsti Jareg, Pluss

                                      Et julemysterium

                                      • Menneskets natur med Leif Edward Ottesen Kennair

                                      Eirik Hørthe

                                      Eirik Hørthe er utdannet psykolog fra Universitetet i Bergen og har blant annet jobbet i pedagogisk-psykologisk tjeneste i Oslo. Han har tidligere studert kunst og litteraturvitenskap.

                                      Meld deg på nyhetsbrev fra Psykologisk.no

                                      • Psykologisk.no AS​
                                        Apotekergata 10
                                        0180 Oslo
                                        912 389 782 MVA
                                      • Tips oss
                                      • Bli annonsør
                                      • Bli bidragsyter
                                      • Redaksjon
                                      • Scandinavian Psychologist
                                      • Personvern
                                      • Ansvarlig redaktør
                                        Pål Johan Karlsen
                                      • Redaksjonssjef
                                        Jonas Hartford Sundquist
                                      • Markedssjef
                                        Vera Thorvarsdottir
                                      Facebook-f Twitter Linkedin

                                      Psykologisk.no er medlem av Mediebedriftenes Landsforening og arbeider etter Vær varsom-plakatens regler for god presseskikk.

                                      Kopibeskyttet © 2022