PSYKOLOGLUNSJ 98: Mange har ment at dataspilling er en uvane som drar unge mennesker bort fra nyttigere og mer meningsfulle aktiviteter, som arbeid og læring. Men kanskje arbeidsoppgaver og studier tvert imot burde begynne å ligne mer på dataspill?
En av de store snakkisene i IT-verden de siste årene har vært fenomenet spillifisering, eller gamification. Læringsstøtten Kahoot! gjør forelesninger om til gameshow, og er utviklet av miljøet rundt Alf Inge Wang, IT-professor ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Organisasjonspsykologene og IT-konsulentene i konsulentselskapet cut-e er blant dem som har utviklet spill-løsninger for arbeidslivet, med tanke på å forbedre rekrutteringsprosessene til større bedrifter.
Halvparten av 18-årige gutter spiller over en time med dataspill hver dag, ifølge norsk statistikk. Hva er det egentlig som gjør det så gøy å spille dataspill? Og hvordan kan man dra spillenes beste egenskaper – de engasjerende elementene som gjør at vi blir lekne, motiverte og får lyst til å spille videre – inn i daglige gjøremål? Og hvordan vil denne utviklingen påvirke fremtidens arbeidsmiljø?
Spørsmålene er mange i denne episoden av Psykologlunsj. Programledere er som vanlig Jan-Ole Hesselberg, Tommy Mangerud og Jonas R. Vaag.