Konkurranse om persontog-markedet i Europa har vært en realitet i flere år. Jernbanereformen her hjemme innebærer også for en konkurranse om ulike jernbane-regioner, noe som kan føre til flere operatører – med norsk eller utenlandsk eierskap.
Fra psykologiens ståsted er det spennende at human factors (menneskelige faktorer) kommer til å spille en fremtredende rolle innenfor sikkerhetsarbeidet i den europeiske jernbanen. Fra å være en svært ingeniør- og regelstyrt bransje, ser man nå i stor grad nytten av psykologisk kunnskap om menneskelige faktorer når det gjelder sikkerhetsstyring hos operatørene. Faktisk vil det bli stilt krav til denne typen kompetanse.
Viktig i sikkerhetsarbeidet
I NSB har det jobbet psykologer i årevis, både i bedriftshelsetjenesten og innenfor organisasjonsutvikling. Fokuset på menneskelige faktorer er ikke nytt, men har blitt stadig mer løftet frem de siste årene.
Selv har jeg jobbet i NSB Persontog i nærmere ti år. Først i NSB Bedriftshelsetjenesten, så i HR-avdelingen og de siste årene som fagansvarlig Human Factors i NSB Trafikksikkerhet. I NSB har jeg arbeidet mye med kompetansebygging rundt menneskelige faktorer hos både operativt og administrativt personell. Jeg har deltatt i granskinger etter uønskede hendelser, feilhandlinger og ulykker, og bidratt til å utvikle bedriftens sikkerhetskultur. Vårt ønske er hele tiden å få en stadig bedre sikkerhetskultur, preget av tillit, rettferdighet, ansvarlighet og læring.
I disse årene har jeg vært medlem av psykologgruppen til CER (Community of European Railway and Infrastructure Companies). Arbeidsgruppen har bidratt med anbefalinger til hvilke psykologiske krav som bør stilles til seleksjonstesting, sertifisering, periodisk testing av lokførere, og til psykologisk testing i forbindelse med helsekravene som loven stiller.
Menneskelige faktorer
Mennesket er en vesentlig del av jernbanen, ikke minst i den spisse, operative enden med lokførere og konduktører. Nå ser vi at det europeiske fokuset åpner opp for en grundigere og forpliktende satsing på menneskelige faktorer i jernbanen i hele Europa.
Menneskelige faktorer beskriver alle de ulike aspektene ved menneskelige handlinger som påvirker utfallet av en hendelse. Vi vet jo at menneskelige faktorer ofte er en medvirkende årsak til hendelser og ulykker, derfor det med stor glede å se at nettopp menneskelige faktorer nå tas inn i den europeiske lovgivningen. De europeiske kravene innebærer en systematisk tilnærming til menneskelige faktorer, ikke bare når det gjelder atferd og ytelse, men også mer generelt innenfor sikkerhetsstyringssystemer. Man tilnærmer seg altså psykologien på både individuelt nivå og systemnivå, innenfor en MTO-ramme (Menneske–teknologi-organisasjon).
Forhåpentligvis vil dette gi enda flere og spennende arbeidsmuligheter for psykologer og andre med god psykologisk kompetanse. Det viktigste er å få en jernbane med bedre sikkerhet, styring og ivaretakelse av passasjerer og ansatte.
Jernbanepakke 4 forventes å være endelig innført i juni 2019.