• Nyheter
    • Pluss-innhold
    • Arbeidsliv
    • Psykologi-folk
    • Nye bøker
    • Podkaster og videoer
      • Pia og psyken
      • Psykologlunsj
      • Psykologisk salong
      • Videoer
  • Ideer
    • Ytringer
    • Bokutdrag
    • Spalter
      • Forebygg depresjon med Arne Holte
      • Fra terapirommet med Kirsti Jareg
      • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe
      • Kjærleik & liv med Anne Marie Fosse Teigen
      • Kritisk tenkning med Torstein Låg
      • Menneskets natur med Leif Edward Ottesen Kennair
      • Gutta fra Psykologlunsj
      • Månedens klassiker
  • Aktiviteter
  • Stillinger
  • Bli abonnent
  • Kontakt oss
    • Vil du annonsere?
    • Send innlegg
    • Ansatte
  • Nyheter
    • Pluss-innhold
    • Arbeidsliv
    • Psykologi-folk
    • Nye bøker
    • Podkaster og videoer
      • Pia og psyken
      • Psykologlunsj
      • Psykologisk salong
      • Videoer
  • Ideer
    • Ytringer
    • Bokutdrag
    • Spalter
      • Forebygg depresjon med Arne Holte
      • Fra terapirommet med Kirsti Jareg
      • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe
      • Kjærleik & liv med Anne Marie Fosse Teigen
      • Kritisk tenkning med Torstein Låg
      • Menneskets natur med Leif Edward Ottesen Kennair
      • Gutta fra Psykologlunsj
      • Månedens klassiker
  • Aktiviteter
  • Stillinger
  • Bli abonnent
  • Kontakt oss
    • Vil du annonsere?
    • Send innlegg
    • Ansatte
Menneskets natur med Leif Edward Ottesen Kennair

Risikolek er spennende – og sannsynligvis sunt

Jeg lurer på om den naturlige tilbøyeligheten barn har til å oppsøke risikolek, er med på å lære barnet emosjons­regulering, skriver Leif Edward Ottesen Kennair.

SKUMMEL-ARTIG: Om aktiviteten er for lite spennende, så gidder barna ikke drive med det. Blir det for skummelt, er det heller ikke artig lenger, skriver Leif Edward Ottesen Kennair. Dette lekestativet befinner seg på Vigeland i Lindesnes kommune. Foto: Rolf Steinar Bergli / Flickr.

Leif Edward Ottesen Kennair

Sist oppdatert: 13.02.15  |  Publisert: 13.02.15

Forfatterinfo

Leif Edward Ottesen Kennair

Leif Edward Ottesen Kennair er professor i psykologi ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Han har blant annet skrevet læreboken Evolusjonspsykologi.

Angst læres, sies det. Men stemmer dette? Bare still følgende spørsmål-par i en større gruppe: Hvem her er redd for veps? Hvem har blitt stukket? Svaret vil overraske.

Spør nesten en hvilken helst psykolog, også da vil nok svaret ofte være at angst er lært. Men det er faktisk stor faglig usikkerhet omkring hvordan angst læres.

Én ting er i alle fall sikkert: De færreste fobier læres slik den amerikanske psykologen Orval Hobart Mowrer (1907–1982) foreslo i sin mye omtalte tofaktorteori. Teorien forutsetter nemlig at man først må ha en klassisk betinging, det vil si at den fobiske stimulusen først må assosieres med et ubetinget, naturlig ubehagelig stimulus. For veps betyr det at man må ha blitt stukket, og vepsen vil så assosieres til stikket som gjør vondt. Deretter unngår man veps, det som kalles operant betinging; unngåelse virker belønnende gjennom fravær av angst (men man gjør det for å oppnå fravær av stikk).

Men når man spør, finner man at de som er stukket ikke er spesielt fobiske. Ofte vil en overvekt av de fobiske ikke ha blitt stukket, og nesten alle de ikke-fobiske ha blitt stukket.

Visual cliff-studien

Veps er i det minste i stand til å stikke, og kan være farlige for allergikere. Verre er det jo med edderkoppfobi i Norge. Nesten ingen av de svært mange edderkopp-fobikerne her i landet kan beskrive smertefulle møter med edderkoppene de frykter. Hvordan skal man da forklare at de er redde? Joda, det kan hende at modell-læring er forklaringen; det vil si at vi lærer frykten fra en eller flere andre personer, som fungerer som en modell for hvordan man skal reagere. Men deri ligger minst to problemer: manglende empirisk støtte og det faktum at det ikke forklarer hvordan den første modellen ble engstelig.

Så tenk om det ikke er slik at angst primært læres. Hva om frykten oppstår som følge av modning? Og avlæres når det ikke er lenger relevant for individet å være redd?

Visual cliff-studien er en klassiker innen utviklingsforskning, der barn generelt nekter å krabbe ut på glassplater som gir illusjonen av å være stup. På tross av at mor lokker. Smarte barn, tenker jeg. De yngste spebarna har derimot ikke høydeskrekk. I det de begynner å kunne bevege seg selv, så begynner de også å være redd høyder. Det er en del av kompetansen de må ha nettopp for ikke å krabbe utfor ekte stup. Samtidig er det jo slik at disse barna kan lære å mestre høyder etter hvert som de blir eldre. Det ville da være maladaptivt å fortsette å være like skeptisk som når man nylig begynte å krabbe.

Det finnes mye i miljøet vårt som kan være farlig. Det først å bli redd gjennom modning er hjelpsomt, det er en fin føre var-mekanisme, slik de fleste angstbaserte mekanismer fungerer. Da kan man for eksempel være redd alle slanger først. I hvert fall alle levende ekte slanger. Og i hvert fall i en alder der man kan slippe unna slangen eller unngå den.

På reise i Thailand for noen år siden var vi på tur ned en elv i jungelen. Gutta som styrte båten hadde det artig med å skremme turistene med å riste på grener som stakk ut over elven. «Snake, snake!» sa de. I grenene lå det faktisk slanger. Turistene hylte og guttene lo. Så oppdaget jeg en slange som lå kveilet i en liten busk på en liten øy i elven. Jeg pekte og ropte «snake!» Ikke tvil om at det var en slange. «No snake» var svaret jeg fikk fra guttene som heller ville leke med slangene i trærne.

Hvilken av de to artene var mest sannsynlig mest farlig? Noen slanger kan man leke med, andre bør man holde seg unna. Dette må læres. Det gjelder egentlig alle deler av økologien. Noen deler lærer vi å mestre, andre deler bør vi unngå. Det siste er ikke angst, det er frykt. Adaptiv unngåelse av farlige situasjoner.

Skummel-artig aktivering

Ellen Beate Hansen Sandseter og jeg har skrevet en mye omtalt artikkel, publisert i Evolutionary Psychology, som tar for seg dette temaet: Risikolek og angstavlæring. Artikkelen fikk straks et stort oppslag i New York Times, noe som var en svær ære. Det var også startskuddet for mer enn et år med medieoppmerksomhet og oppslag rundt om i hele verdenen.

Artig? Absolutt. Det virker som om kritikk av sikkerhetshysteri var både kontroversielt og populært, på samme tid. Men det var ikke hovedpoenget. Bidraget vårt skulle jo være et innlegg i debatten om angstutvikling og barns mentale helse.

Teorien er som følger: Barn elsker risikolek. Det kiler i magen. Det aktiverer, og motiverer. Opplevelsen er det barna i forskningen til Sandseter kaller skummel-artig. Om aktivitetene er for lite spennende, så gidder barna ikke drive med det. Det er ikke lek. Dersom aktiviteten blir for skummel, så er det heller ikke artig lenger. Det er da kanskje atferd som barn er redd for, unngår og generelt opplever at de ikke er i stand til å mestre.

Barn oppsøker slik skummel-artig aktivering helt naturlig. Dersom man forsøker å regulere leken deres, vil de som regel utvikle nye regler og atferder og bruk av infrastruktur for å oppnå skummel-artighet. De ønsker å kunne drive med risiko-lek. Dette er da en naturlig motivasjon for å skyve på grensene for hva de våger, samtidig som de utvikler seg og blir stadig mer kompetente fysisk.

Etter hvert som de mestrer mer av sin fysiske økologi, må de miste angsten for disse situasjonene, og på den måten er det en adaptiv nedtrapping av engstelighet tilpasset miljø og mestring. Motivasjonen til å gjøre dette kommer altså fra interessen for spennende lek. Fremfor avspenning eller ro i angsteksponering med barn hadde det kanskje vært mer effektivt å gjøre en spennende lek ut av behandlingen.

Emosjonsregulering

Få forventer vel egentlig at en teoretisk artikkel skal medføre faktiske praktiske endringer. Det var derfor med stor glede og stolthet og minst like stor del forbauselse at vi senere havnet på på 2012-listen til New York Times Magazine over de fremste innovasjoner som vil endre dagliglivet til folk de nærmeste årene. Produsenter av leketøy til lekeplasser hadde nemlig begynt å endre designet av klatrestativ og sklier for å tilby barn et mer utfordrende lekemiljø!

Barn elsker risikolek. Det kiler i magen, opplevelsen er skummel-artig.

Dette er ikke blodsromantikk. Det begrepet er bare dårlig polemikk. Målet er ikke at barn skal skade seg. Målet er at de skal få utfolde seg på ikke-farlig vis, ut i fra emosjonell og fysisk kompetanse. Poenget er jo ikke at man ikke skal tilby bilbelter til barn. Barn har ikke evolvert for å overleve bilkrasj i 90 km/t. Faktum er derimot at nyere sikkerhetstiltak ikke gjør barna tryggere på lekeplasser. Nye sikringsregler gjør at barna må ta mer i for å gjøre det spennende, og lærer hva som er farlig dårligere. Gummierte underlag gir mindre smerte fra vanlig høyde, og komplekse brudd fra stor høyde. Barn har nok evolvert for å lære seg å håndtere normale klatresituasjoner på vanlige underlag.

Det vi spør om er om det ikke er slik at barn lærer noe viktig emosjonelt av risikolek. Vi lurer på om den naturlige tilbøyeligheten til å oppsøke slik aktivering er med på å lære barnet emosjonsregulering, mestring av vanskelige situasjoner og avlærer fobier. Dette er selvsagt bare ren spekulasjon. En teori. Vi har ikke testet den empirisk. Om noen vil bidra til det arbeidet, er jeg veldig interessert i samarbeid.

Kilder

Kennair, L. E. O. (2007). Fear and fitness revisited. Journal of Evolutionary Psychology, 5(1), 105–117. doi: 10.1556/JEP.2007.1020.

Nesse, R. M. (2001). The smoke detector principle. Annals of the New York Academy of Sciences, 935(1), 75–85. doi: 10.1111/j.1749-6632.2001.tb03472.x.

Poulton, R. & Menzies, R. G. (2002). Non-associative fear acquisition: A review of the evidence from retrospective and longitudinal research. Behaviour Research and Therapy, 40(2), 127–149. doi: 10.1016/S0005-7967(01)00045-6.

Sandseter, E. B. H. (2010). Scaryfunny. A qualitative study of risky play among preschool children. Doctoral thesis, Norwegian University of Science and Technology, Trondheim, Norway.

Sandseter, E. B. H. & Kennair, L. E. O. (2011). Children’s risky play from an evolutionary perspective: The anti-phobic effects of thrilling experiences. Evolutionary Psychology, 9(2), 257–284.

Redaksjonen anbefaler

Bivirkninger av ADHD-medisin: – Jeg visnet bort og ble et skall av meg selv

  • Nyheter, Pluss

Vi har en tendens til å ignorere kroppen når vi snakker om psykologi

  • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe, Pluss

Mishandling i barndommen gjør det vanskeligere å gjenkjenne egne følelser

  • Nyheter, Pluss

I årevis har han drevet psykedelisk terapi i det skjulte

  • Nyheter, Pluss

Kvinner er oftere «ondsinnet utro» enn menn, ifølge studie

  • Nyheter, Pluss

Gaslighting – en psykologisk teknikk for å destabilisere noens forstand og virkelighets­forståelse

  • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe, Pluss

– Behovet for anerkjennelse styrer oss gjennom hele livet

  • Nye bøker, Pluss

Åtte psykologi-filmer du kan nyte i regnværet

  • Nyheter, Pluss

Hva funker for å øke trivsel og mestring på jobb? Ikke stressmestringskurs, ifølge denne studien

  • Nyheter, Pluss

Symptomer på emosjonelt ustabil personlighets­forstyrrelse kan ligge til familien

  • Nyheter, Pluss

Bipolar type 1 og 2: Ulike lidelser, men lignende løsninger

  • Nyheter, Pluss

Sykelig narsissisme: – Jeg tenker at det er en selvfølelse på speed

  • Nyheter, Pluss

Dette er de ti personlighets­forstyrrelsene. Men snart forsvinner diagnosene

  • Nyheter, Pluss

ME-forsker mistenker at sykdommen skyldes immunsvikt

  • Nyheter, Pluss

Slik kan følelser bli til hodepine og magesmerter

  • Nye bøker, Nyheter, Pluss

I møtet med selvmord valgte Rebekka åpenhet

  • Nyheter, Pluss

God kommunikasjon redder ekteskap som lider av «phubbing»

  • Nyheter, Pluss

Tillitsbrudd i parforholdet: – Skaper uro, usikkerhet, sorg og sinne

  • Nyheter, Pluss

Slik snakker du med ungdom om et annerledes utseende

  • Nyheter, Pluss

Highasakite-Ingrid: – Jeg har vært god på å lage noe fint ut av noe vondt

  • Nyheter, Pluss

– Smerten du unngår, skaper bare mer smerte på sikt

  • Nyheter, Pluss

Ønsker mer fokus på det psykologiske aspektet i møte med en pasient

  • Nyheter, Pluss

Frykten for å stamme fikk han til å besvime på scenen

  • Nye bøker, Pluss

ADHD og autisme: – En hvit flekk på terapikartet

  • Nyheter, Pluss

Peder Kjøs gir livet terningkast fire

  • Nyheter, Pluss

Desorganisert tilknytning: Når forholdet blir kaotisk og forvirrende

  • Nyheter, Pluss

Anne B. Ragde drar heller på hytta enn til psykolog

  • Nyheter, Pluss

Traumer eller ikke traumer – hvor går grensa?

  • Nyheter, Pluss

Gjør irritabilitet livet ditt dårligere?

  • Nyheter, Pluss

– Noen får mer ut av en økt med pusting, enn ti år med samtaleterapi

  • Nyheter, Pluss

Siste saker

– Vi deler pasientenes verste øyeblikk. Det er veldig verdifullt

  • Nyheter, Pluss

Makten til å definere andre som kronisk psykisk syke, er livsfarlig

  • Ytringer

Derfor var Per Isdal ekspertvitne i Ingebrigtsen-saken: – Retten bør se at vold er mer enn fysisk vold

  • Nyheter, Pluss

Oppropet til Stine Sofies Stiftelse er et tragisk bomskudd

  • Ytringer

De jobbet med barnevern i Russland: – Det var ganske brutalt på innsiden

  • Nyheter, Pluss

Depresjon ødelegger motivasjonen – også etter at depresjonen er over

  • Nyheter, Pluss

Du må ikke ofre noe for å nå målene dine – du må prioritere

  • Nyheter, Pluss

Casual sex skaper narsissisme

  • Ytringer

Han var nær ved å gi opp å forske på barns opplevelser på barnehus, men studien hans fikk følger

  • Nyheter, Pluss

Skjult depresjon: – Mange skjønner ikke at de er deprimerte

  • Nyheter, Pluss

ME er noe helt annet enn langvarig utmattelse

  • Ytringer

Burde mennesker med traumer få medisiner?

  • Nyheter, Pluss

Gaza har blitt psykologens blindflekk

  • Ytringer

Den smertefulle lojalitetskonflikten og usynlige kampen i Ingebrigtsen-saken

  • Ytringer

Veien ut av depresjon går gjennom andres medfølelse

  • Nyheter, Pluss

Det må legges mer vekt på manipuleringens makt i foreldrekonflikter

  • Ytringer

En annerledes terapi: – Ikke helt som du ser for deg

  • Nyheter, Pluss

– Den nye barneloven svikter barna som lever med vold

  • Nyheter, Pluss

Hersketeknikker hindrer fremskritt i forståelsen av ME

  • Ytringer

– Psykologer må slutte å være så redde for å mene noe

  • Nyheter, Pluss

Kommer lykke utenfra eller innenfra? Denne studien har svar

  • Nyheter, Pluss

Psykologen rangerer deg i senga – basert på personlighetstypen din

  • Nyheter, Pluss

Ny retningslinje for langvarig utmattelse, inkludert CFS/ME, vil bygge på bred forskning og representasjon

  • Ytringer

Vold øker blant unge. I Stavanger tar de grep

  • Nyheter, Pluss

Mest lest

– Den vanligste personlighets­forstyrrelsen er lettest å overse

    Visse livsstiler øker faren for demens betraktelig

      – Psykisk vold dreper kjærlighet

        Gaslighting: – En ondskapsfull teknikk for å ta kontroll over et annet menneske

          Slik utnytter narsissisten din emosjonelle intelligens

            Oppdaget mulig årsak til emosjonelt ustabil personlighets­forstyrrelse

              Sinte voksne barn

                Nevroforsker om ADHD-diagnosen: – Det er ikke en enhetlig tilstand

                  Dette skjer med oss når vi opplever det mystiske fenomenet dissosiasjon

                    En bestemt oppførsel hos barn kan være tegn på senere angstlidelse

                      Hva skal til for å komme over et traume?

                        Dette er den skjulte formen for narsissisme

                          Slik er kjærlighetslivet med en narsissist

                            De tre søylene for god psykisk helse

                              Pia la om kostholdet og ble kvitt angsten

                                Tegnene på at du sliter med kronisk stress

                                  Med én enkel påstand kan du nå avsløre om noen lyver

                                    Tre faktorer kan svært presist forutsi psykiske lidelser

                                      Nye følelsesfunn i dypet av høysensitive hjerner

                                        Narsissisme – kan du holde ut?

                                          Hvorfor er det så vanskelig å gjøre det slutt?

                                            Noen personlighetstrekk beskytter mot demens – andre øker faren

                                              Emosjonelt intelligente foreldre blir oftere utbrent, antyder ny studie. Det kan skade foreldreevnen deres, mener forskerne

                                                Er du et A- eller B-menneske? Det henger sammen med personligheten din

                                                  Meld deg på nyhetsbrev fra Psykologisk.no

                                                  • Psykologisk.no AS​
                                                    C. J. Hambros plass 5
                                                    0164 Oslo
                                                    912 389 782 MVA
                                                  • Tips oss
                                                  • Kundeservice
                                                  • Skriv innlegg
                                                  • Bli annonsør
                                                  • Redaksjon
                                                  • Personvern
                                                  • Ansvarlig redaktør
                                                    Pål Johan Karlsen
                                                  • Nyhetsredaktør
                                                    Jonas Hartford Sundquist
                                                  • Administrasjons­sjef
                                                    Vera Thorvarsdottir
                                                  Facebook-f Twitter Linkedin

                                                  Psykologisk.no er medlem av Mediebedriftenes Landsforening og Fagpressen, og arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

                                                  Kopibeskyttet © 2025