Timothy D. Wilson er psykologiprofessor ved University of Virginia i USA, og forfatter av boken Redirect. I månedens video tar han for seg hvordan det å «redigere» historiene vi forteller om oss selv, kan løse mange problemer, fra dårlige karakterer til rasistiske fordommer.
Se for deg to studenter, Mona og Lisa, som begge gjør det forferdelig dårlig på sin første universitetsoppgave:
- Mona er negativt innstilt. Hun tenker at hun aldri kommer til å klare å stå på eksamen, hun passer ikke som student, og at samme hva hun gjør, så nytter det ikke.
- Lisa er positiv. Hun tar det skuffende resultatet som et tegn på at hun må endre vanene sine, jobbe annerledes neste gang, og tenker at det var godt hun fikk vite det tidlig.
Dette er et eksempel på identisk objektiv kontekst, med vidt forskjellige tolkninger, eller historier. Disse historiene har en tendens til å bli selvoppfyllende profetier, ifølge Wilson: Mona kommer til å gjøre det dårligere fordi hun tenker at innsats ikke nytter, og Lisa kommer til å gjøre det bedre fordi hun ser det nedslående resultatet som et velkomment tegn på at hun må skjerpe seg.
Wilsons studier viser at små tiltak som bare tar en halvtime å fullføre, kan føre til store endringer i historiene vi forteller oss selv. Han har blant annet uført et eksperiment med studenter som hadde vanskeligheter i starten av studieløpet. Å vise dem statistikk som avslørte at selv toppelever ofte gjør det dårlig i begynnelsen av studieløpet, var nok til å få studentene til å tolke situasjonen mer positivt. Og det fikk følger: På sikt oppnådde disse deltakerne bedre eksamenskarakterer, og betydelig færre brøt studiene.
I månedens video viser Wilson hvordan historie-redigering kan skape forandring i mange situasjoner. Snurr film!