I kveld deles Psykologiforbundets pris «Årets nyvinning» ut for første gang. Hensikten bak prisen er å løfte frem nyvinninger i psykologifaget og tydeliggjøre verdien av psykologisk innsikt for individer og samfunn. I jurybegrunnelsen vektlegges det at prisvinneren bygger virket sitt på stolte tradisjoner i psykologisk forskning, med Herbert Simon, Amos Tversky og Daniel Kahneman, Dan Ariely og Richard Thaler som sentrale teoretikere.
GreeNudge finansierer forskning på klimarelevant atferd. For å skaffe til veie forskningsbasert kunnskap om mulighetene for mer klimavennlig atferd knytter GreeNudge sammen forskningsinstitusjoner og samarbeidspartnere fra næringslivet. Stiftelsen bidrar med økonomisk støtte underveis og hjelper til med å formidle resultatene i etterkant.
Se videoen:
En effektiv flue
Stiftelsen har gjennomført to større studier med særlig positive resultater:
- I samarbeid med Nordic Choice Hotels og forskningsstiftelsen CICERO Senter for klimaforskning viste GreeNudge hvordan det å redusere tallerkenstørrelsen i hotellets buffé reduserte matavfallet med 20 prosent, noe som tilsvarer en besparelse på 1166 tonn CO2 og 31 millioner kroner.
- I samarbeid med CICERO Senter for klimaforskning og Elkjøp tilrettela GreeNudge for grønnere valg ved innkjøp av hvitevarer, ved å informere kundene inngående om fordelene ved å vektlegge driftskostnad fremfor innkjøpskostnad.
Se videoen:
Det engelske ordet nudge kan oversettes til et lett dult eller dytt. I psykologien defineres dyttet mer formelt som aspekter ved en situasjon som påvirker individets atferd i en forutsigbar retning, uten at alternative handlinger forbys, eller at økonomiske insentiver blir betydelig endret. Forenklet kan vi forstå det som et vennlig dytt i riktig retning.
Begrepet har sitt faglige utgangspunkt i de amerikanske forskerne Richard Thaler og Cass R. Sunsteins bok fra 2008, Nudge: Improving Decisions About Health, Wealth, and Happiness. Atferdsøkonomen Thaler og juristen Sunstein forklarer hvordan beslutninger kan påvirkes i ønskelig retning ved enkle grep. Et av de mest siterte eksemplene deres er en påmalt flue i urinalet på flyplassen i Amsterdam. Fluen førte til mindre omkringliggende søl fordi det ble lettere å sikte. Her tok man i bruk eksisterende kunnskap om automatiske visuelle søk og sørget for å avbryte automatisk tenkning ved hjelp av insektet.Britisk inspirasjon
Når nødvendige klimapolitiske tiltak viser seg å være upopulære, må vi tenke nytt, hevder Thaler og Sunstein. Med velvalgte, vennlige dytt kan politikere og andre beslutningstakere påvirke folks atferd uten å ty til strenge lover og reguleringer. I stedet legger man til rette for at folk velger handlinger med mer positiv virkning på miljø og helse.
Internasjonalt har nudging blitt et populært fenomen. Den britiske statsministeren David Cameron har opprettet en egen komité, Behavioural Insights Team (BIT), som bruker innsikter fra psykologi og atferdsøkonomi til å skape virksomme og kostnadsbesparende tiltak. Den britiske komiteen er en av inspirasjonskildene til norske GreeNudge.
BIT har spesielt sett på nasjonale utfordringer rundt skatteinnbetaling, helse og kriminalitet. Komiteen arbeider tett opp mot den britiske regjeringen, samarbeider med private aktører og tester politiske tiltak ved hjelp av randomiserte kontrollerte studier. Det innebærer at deltakerne er tilfeldig fordelt til enten en intervensjonsgruppe eller en kontrollgruppe, og at bare intervensjonsgruppen får behandlingen man er interessert i virkningen av. Kontrollgruppen mottar en alternativ behandling eller ingen behandling i det hele tatt. På denne måten reduseres feilvariansen som ellers gjør det vanskelig å trekke slutninger om kausalitet. Med randomiserte kontrollerte studier får man en mer pålitelig indikasjon på hva som er årsak og hva som er virkning.
GreeNudge ble stiftet av Gunhild og Petter Stordalen i 2011, som et tilskudd til Stordalen Foundation. Det er en privat stiftelse med åtte ansatte, inkludert Gunhild Stordalen som styreleder og Steffen Kallbekken som daglig leder og styremedlem. GreeNudge ønsker å supplere offentlig miljøpolitikk og bidra til at det skapes «et større miljøpolitisk handlingsrom». Med det mener stiftelsen at flere enn politikere må ta ansvar for å iverksette virksomme miljøtiltak, og det i flere sammenhenger enn til nå.
Juryen som har kåret årets nyvinning i norsk psykologi har bestått av Håvar Brendryen, forsker ved Senter for rus- og avhengighetsforskning ved Universitetet i Oslo; Fanny Duckert, dekan ved Samfunnsvitenskapelig fakultet ved Universitetet i Oslo; og selvstendig praktiserende psykolog Jan-Ole Hesselberg.
Kilder
Behavioural Insights Team (2013). Annual update 2011-2012. Hentet den 22. desember 2013 fra https://www.gov.uk/.
Framtidens byer, GreeNudge & Miljøverndepartementet (2012). Grønne nudge i Framtidens byer (brosjyre). Oslo: Forfatteren.
Jære, L. (2010). Når fienden er en selv. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 47(7), 615–619.
Kahneman, D. (2011). Thinking, Fast and Slow. London, England: Penguin Books.
Kallbekken, S., Sælen, H. & Hermansen, E. A. T. (2013). Bridging the energy efficiency gap: A field experiment on lifetime energy costs and household appliances. Journal of Consumer Policy, 36(1), 1-16. doi: 10.1007/s10603-012-9211-z.
Kallbekken, S. & Sælen, H. (2013). ‘Nudging’ hotel guests to reduce food waste as a win–win environmental measure. Economics Letters, 119(3), 325–327. doi: 10.1016/j.econlet.2013.03.019.
Mahoney, M. J. (1991). Human Change Processes: The Scientific Foundations of Psychotherapy (1. utg.). New York, NY: Basic Books.
Thaler, R. H. & Sunstein, C. R. (2008). Nudge: Improving Decisions About Health, Wealth, And Happiness. New Haven, CT: Yale University Press.